A Gironella



Nom: Cinto Solanellas i Solé
Data de naixement: 10/12/1919 (Berga)
Població: Montagut (Mas Roure) ?
On la va aprendre: d'altres pastors com ell





Lletra:

A Gironella, n'és vila molt bella,
n'hi ha una donzella que a mi em fa penar.
Ara i com sempre, Rosa i Roseta,
ara i com sempre l'amor manteniu.

Jo en vaig i en vinc
pe(r) la vora, vora de l'aigua;
jo en vaig i en vinc,
pe(r) la vora, vora del riu.
Si els seus ho volen,
se n'aconsolen;
degitjaria poguer-m'hi casar.

Quatre vegades la n'he demanada,
quatre vegades me n'han dit que no.
Quatre vegades, quatre carbasses,
Déu vos conservi tal bona llavor.

I passejant-me pel pla de Corbera,
em giro endarrera i me'n poso a plorar.
Dic adéu vila, dic adéu nina,
tu n'ets la causa que me'n tinc d'anar.
Dic adéu vila, dic adéu nina,
tu n'ets la causa que me'n tinc d'anar.



Observacions: La primera referència que tenim d'aquesta cançó -coneguda també com "Roseta de Gironella"- és dintre el volum IV de "Cansons de la Terra" de Pelagi Briz, l'any 1874.
Posteriorment, també la trobem al "Cançoner del Calic" (1913), de Mn. Joan Serra i Vilaró o dins l'Obra del Cançoner popular cantada l'any 1926 per un home de St. Julià de Cerdanyola (Berguedà).
Segons Joan Amades, aquesta cançó "servia per a ballar el Ball Cerdà per tots els aplecs de l'alta muntanya pirinenca central, Berguedà, Ripollès, Lluçanès, Fonts del Llobregat, Cerdanya i altres".



* Gravació realitzada als anys 70 per Esteve Albert i Corp (1914-1995). El material del fons Esteve Albert ha estat cedit per Ramon Manent.

* La fotografia i la informació sobre en Cinto Solanellas està extreta del l'entrevista publicada a la Revista de Girona, l'octubre del 1993.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada