El castell de Batllaires

Nom: Emília Puigderrajols
Data de naixement:  1929
Població: Sant Hilari Sacalm
On la va aprendre: ---





Lletra:

El castell del Batllaires
els moros me l''han pres;
no me l'han pres per riquesa
ni tampoc per diners.

Me l'han pres per una dama
filla del rei francès;
la dama es posa mala
no saben quin mal és.

Condes la van a veure,
condes i cavallers;
també la seva mare,
com si res no hi sabés.
 
-"Filla, la meva filla,
quin mal en serà aquest?"
-"Mare, la meva mare,
vós bé prou ho sabeu".
 
Set castells tinc dins França,
tots són en contra meu.
Un el donaré als pobres,
l'altre al meu germà meu.


Observacions: Una versió situada en un castell desconegut del popular romanço "El testament d'Amèlia", recollida a la majoria de cançoners. També la podem trobar amb el títol de "El testament de N'Amelis", "La filla del rei fràncès", "L'infanta emmetzinada" o "La princesa emmetzinada". L'exemple més antic està recollit per Milà i Fontanals dintre "Observaciones sobre la poesia popular: con muestras de romances catalanes" (1853).
Aquesta versió se sol situar al castell de Figueres, de Bellcaire, de Bons Aires, de Monsaires o de  Bellaguarda entre d'altres.


L'Emília havia cantat al cor de Filles de Maria abans de la guerra. El seu pare era del Coll, prop d'Osor. No ha estudiat música.


* Gravació extreta del treball d'Antoni Miralpeix "La música tradicional a St. Hilari" (1999).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada