Serrallonga

Nom: Francisca Busquets i Elias
Data de naixement:  10/08/1917 (St. Hilari Sacalm)
Població: Sant Hilari Sacalm
On la va aprendre: del seu pare. A casa seva només hi havia un paper escrit que precisament era aquesta lletra. És amb aquest text com va aprendre de llegir i, per això, se'n recorda.




Lletra:

Joan Sala Viladrau
és el nom que ell se'n deia,
per nom se'n diu Serrallonga,
casat n'era amb la pubilla.

Tenien dos heretats
que amb la pau els dos vivien;
les criades i el(s) criats
nit i dia els en sabien.
El dia de Sant Joan
la fortuna en va ser mia;
tinguérem quatre raons 
a(m)b un jove de la vila.

De renyines a raons,
de raons a més renyines,

de renyines a raons
io li vaig quitar la vida.

Quan io me'n veigué perdut,

me'n vaig dar a la mala vida:
vaig (a)nar a Roca Guinau,
me'n vaig fer cap de qu(a)drilla.

Vàrem anar a l'Hostal de l'Avenc,

vàrem robar set-centes lliures.
Què me n'és passat del cap
tornar-hi io sol un dia.

- Mestressa, què teniu per menjar?

Mestressa, què teniu per beure?
- En tenim capons amb llardet
i algunes perdius rostides.

Mentres n'estàvem sopant
- Mestressa, no sé si ho sabeu,
corren gent de mala vida.
- Per mi bé n'han corregut:
m'han robat tant com tenia.

Aquell lladre d'en Serrallonga,
llamp que li partís la vida. 

- Mestressa, con(p)teu, con(p)pteu:
pagar el gasto io en voldria.
- Vostro gasto val deu rals,
més o menos una lliura.

- Poseu-la al llibre del(s) perduts,
aquesta i les set-centes de l'altre dia,
que io sóc en Serrallonga,
aquell que tant maldeci(e)u.

N'entraren quatre minyons:
ells em miren i io els miro.
No n'hi hagué cap de ells
que en volgués perdre la vida.

De canons i de punyals
sobre meu prou n'hi havien
i en a les mans un grenyal
que aquell ia no em fa mai figa.

La justícia ho ha sabut,
nit i dia em perseguia.


Observacions:  És una cançó que apareix en diversos cançoners (amb aquest nom, "En Serrallonga" ó "Cançó d'en Serrallonga") i que ja aplega Jacint Verdaguer abans de l'any 1868, a Folgueroles (Osona). Apareix al llibre "Cançons catalanes recollides per Jacint Verdaguer i acompanyades amb enregistraments del GRFO". 

També la publica Milà i Fontanals al Romancerillo catalán l'any 1882. 
La trobem inclosa dintre "Folk-lore musical - Cançons populars" (1908) d'Eusebi Bosch i Humet.


La Francisca Busquets, pagesa -guardava les vaques- i mestressa de casa,  va viure la seva infantesa a diferents cases de pagès de St. Hilari: a la Gavarra fins als 8 anys, després a la Burgada i, quan es va casar, a Pigot (terme municipal d'Arbúcies). Als anys 70 va anar a viure altre cop a St. Hilari.


* Gravació extreta del treball d'Antoni Miralpeix "La música tradicional a St. Hilari" (1999).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada