A la nit de Sant Joan

Nom: Maria Casas
Data de naixement:  10/10/1926 (St. Hilari Sacalm)
Població: Sant Hilari Sacalm
On la va aprendre: del seu pare.





Lletra:

A la nit de Sant Joan,
a la nit de Sant Joan,
n'és una nit molt alegra,
n'és una nit molt alegra.

I el(s) meus amics van dient,
i el(s) meus amics van dient:
- Joan per què no t'alegres?
Joan per què no t'alegres?

Com m'alegraria jo,
com m'alegraria jo,
m'han casada l'amor meva,
m'han casada l'amor meva.

L'han casa lluny d'aquí,
l'han casa lluny d'aquí,
perquè els meus ulls no la vegin,
perquè els meus ulls no la vegin.

L'han casada a Sant Martí,
l'han casada a Sant Martí,
que per mi n'és un desterro,
que per mi n'és un desterro.

I el dia que es va casar,
i el dia que es va casar
pel meu carrer passava ella,
pel meu carrer passava ella.

Ella em mirava a mi,
ella em mirava a mi
i jo mirava amb ella,
i jo mirava amb ella.

Jo en plorava de tristor,
jo en plorava de tristor,
i d'alegria en plorava ella
i d'alegria en plorava ella.

Sort m'aconsola a mi,
sort m'aconsola a mi
que jo en tinc un record d'ella,
que jo en tinc un record d'ella.

I en tinc un mocador blau,
i en tinc un mocador blau
brodat en seda vermella,
brodat en seda vermella.

Que al mig ahi ha un campanar,
que al mig ahi ha un campanar
i al cim n'hi ha una bandera
i al cim n'hi ha una bandera.

Voltada de pensaments,
voltada de pensaments
dels que tenen les donzelles,
dels que tenen les donzelles.

Que el dematí el tenen blanc,
que el dematí el tenen blanc
i a la tarda el tenen negre
i a la tarda el tenen negre.


Observacions:  És una cançó recollida en diversos cançoners de música tradicional, amb noms com "Joan, per què no t'alegres?", "Amor contrariat" o "El dia de Sant Joan". La primera referència que tenim d'aquesta cançó és dintre el volum IV de "Cansons de la Terra" de Francesc Pelagi i Briz, l'any 1874, amb el títol "Lo matí de Sant Joan". Més tard, la publicava Manuel Milà i Fontanals dintre el "Romancerillo catalán" (1882) sota el títol de "Tristeza".


La Maria no té cap formació musical ni acadèmica. Ha estat sempre mestressa de casa i les cançons les havia après del seu pare, que era roder.


* Gravació extreta del treball d'Antoni Miralpeix "La música tradicional a St. Hilari" (1999).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada