En Jeroni

 

Nom: Joana Espuña i Masdéu
Data de naixement: 12/11/1948 (Riudaura)
Població: Riudaura
On la va aprendre: de la seva àvia





Jeroni


Lletra:

Jeroni, si't vols casar-te
pensa bé el que vas a fer.
Encarrega't de la dona
que jo em quedaré solter.

La primera nit de nuvis
jo em pensava que era un cel,
va durar set o vuit dies
aquella lluna de mel.

En Jeroni arriba al vespre
ben cansat de treballar.
Trop la dona que en gemega:
tot seguit torna't a alçar.

Fes-l'hi aiga de camamilla,
fes-l'hi fregues als malucs,
que això no és morir ni viure,
bé et poguessis reventar!

Quan veieu veniruna noia
ben feta de tot arreu.
Li'n feu venir pessigolles

a la punteta del peu.

Jeroni, si't vols casar-te
pensa bé el que vas a fer.
Encarrega't de la dona
que jo em quedaré solter.
Encarrega't de la dona
que jo em quedaré solter.


Observacions: Aquesta cançó també està recollida, amb una altra cantadora i amb alguna variant de lletra l'any 1995, a D'aquí estant veig una estrella - Cançons i tonades tradicionals a Riudaura, de Josep Garcia i el Grup de Recerca Folklòrica de la Garrotxa.

També la recull Artur Blasco, dintre "A Peu pels camins dels Cançoner - Cançons de l'Alt Urgell", a La Parròquia d'Hortó (Ribera d'Urgellet, Alt Urgell), l'any 1983.

En el llenguatge de mitjans s.XIX, un Jeroni (o Geroni) era una festejador, un home que agradava a les dones.


* Entrevista realitzada per Francesc Tomàs "Panxito" i Montserrat Massana, el desembre de 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada