El castell del Millaire




Nom: Narcís Matas i Sabater (Ciset Barraquer)
Data de naixement: 1914 (Amer - La Selva)
Població: Les Planes d'Hostoles
On la va aprendre: ---


El castell del Millaire



Lletra: 

I el castell del Millaire
si lladres le n'han pres;
no l'han pres per riquesa
ni tampoc per interès.

No l'han pres per riquesa
ni tampoc per interès.
Per una linda dama, 
filla del rei princès.

Cobles la'n va a veure
cobles i cavallers.
També hi va la seu mare
com si res no en sabés.
 
-"Filla, la meva filla,
quin é el mal que tu tens?"

-"Mare, la meva mare,
bé prou vós ho sabeu;
metzines me n'heu dades
i a mi morta em voleu".

-"Si ara te'n veus morta,
'combregar et portarem,
quan seràs combregada,
testament ne farem".

-"Testament que en faré io ara,
prompte lo sentireu:

Tinc set castells dins França,
que estan en poder meu".
"'N deixo quatre en els pobres,
tres amb un germà meu.

I el vestidet d'orlando,
deixo a la Mare de Déu.
I aquí s'acaba el meu testament."


 
Observacions: Una versió situada en un castell desconegut del popular romanço "El testament d'Amèlia", recollida a la majoria de cançoners. També la podem trobar amb el títol de "El testament de N'Amelis", "La filla del rei fràncès", "L'infanta emmetzinada" o "La princesa emmetzinada". L'exemple més antic està recollit per Milà i Fontanals dintre "Observaciones sobre la poesia popular: con muestras de romances catalanes" (1853).

Aquesta versió se sol situar al castell de Figueres, de Bellcaire, de Bons Aires, de Monsaires o de  Bellaguarda entre d'altres.
 

En Ciset Barraquer va ser pagès fins l’any 1937, quan va anar a la guerra lluitant a diferents fronts de Catalunya, Aragó i Madrid. En finalitzar-se, s’estableix a Les Planes i treballa com obrer fabril.


* Gravació realitzada l'any 2005 per Jaume Arnella i París i Joan Arnau i Serra.  L'enregistrament, la fotografia i tota la informació biogràfica ens l'ha proporcionat en Joan Arnau.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada